Meditatie

MEDITATIES

In dit onderdeel vindt je begeleide meditaties.

Overzicht meditaties

  • Ademhalingsoefening - 5 min

  • Bodyscan - 12 min

  • Lopen met aandacht - 4 min

  • Liefdevol ademen – 4 min

  • Metta meditatie – 14 min

  • Acceptatie van angst & spanning – 6 min

  • Dankbaarheidsoefening – 6 min

Ademhalingsoefening - 5 min

 

In deze korte ademhalingsoefening stap je even uit de automatische piloot, breng je je aandacht naar de ademhaling en maak je ruimte voor ontspanning.

 

Bodyscan - 12 min

 

Een bodyscan is een begeleide reis door het lichaam, waarbij je met aandacht stap voor stap je lichaam langs gaat. Je kunt deze oefening doen om tijd voor jezelf te nemen, je lichaam aandacht te geven en je lichaamssignalen te leren (her)kennen.

 

Lopen met aandacht - 4 min

 

Lopend onthaasten. Oefen met mindful lopen en je zult merken dat je hier op terug kunt vallen op elk moment dat je je gehaast van de ene naar de andere plek of activiteit beweegt.

 

Liefdevol ademen - 4 min

 

Neem een moment de tijd om een compassievolle adempauze te nemen.

 

Metta meditatie - 14 min

 

Een Metta meditatie mag natuurlijk niet ontbreken. Installeer jezelf (zitten of liggend) en neem de tijd om liefdevolle vriendelijkheid te wensen naar jezelf, anderen en de wereld om je heen.

 

Acceptatie van angst en spanning - 6 min

 

Wanneer je vast zit in emoties of spanning, kun je deze begeleide meditatie gebruiken om hier ruimte aan te geven en mogelijk meer zachtheid te ervaren.

 

Dankbaarheidsoefening - 6 min

 

Een simpele maar krachtige manier om dankbaarheid structureel te beoefenen, is om elke avond voor je gaat slapen 5 (kleine) dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Op moeilijke momenten kun je je notitieboekje erbij pakken en jezelf herinneren dat er ook mooie momenten zijn geweest en zeker ook nog gaan komen!